Německé kino
Do českých kin a na naše televizní obrazovky se německé filmy příliš často nedostávají, což je škoda, protože německá kinematografie rozhodně má co nabídnout. Na Finále si tak můžete díky naší speciální sekci Německé kino rozšířit své divácké obzory! Ve spolupráci s filmovým festivalem v Cottbusu a festivalem Maxe Ophülse v Saarbrückenu jsme i letos připravili výběr celovečerních a krátkých snímků talentovaných německých režisérů a režisérek, které zaznamenaly úspěch i za hranicemi Německa.
Partnerem naší festivalové sekce je Česko-německý fond budoucnosti.
Celovečerní filmy
Arthur & Diana
Sara Summa
Sourozenci Arthur a Diana se vydávají z Berlína na cestu rozhrkaným starým Renaultem. Cílem je Paříž, kde má auto projít technickou kontrolou, a velmi živým společníkem na cestě je jim Dianin dvouletý syn. Jak už to bývá, cesta neprobíhá úplně podle původního plánu a Arthura s Dianou čeká celá řada úskalí… Režisérka Sara Summa ztvárnila ve svém hravém, výrazně stylizovaném autofikčním filmu hlavní roli spolu se svým skutečným bratrem Robinem.
Dobré zprávy
Hannes Schilling
Leo je ambiciózní novinář, který odjel na pracovní cestu do Thajska, kde, jak doufá, se mu podaří získat materiál pro reportáž o povstalecké skupině na jihu země. V jeho úsilí mu pomáhá místní muž Mawar, toužící po lepší budoucnosti v Německu. Leo pevně věří, že reportáž může být průlomem v jeho kariéře, a bude se muset rozhodnout, jak daleko je kvůli ní ochoten zajít… Režisér Hannes Schilling ve svém debutu předkládá otázky spojené s novinářskou etikou i zamyšlení nad hranicí mezi ambicemi a morální odpovědností.
Prázdné sítě
Behrooz Karamizade
Mladík Amir je zamilovaný do Narges, dívky z dobře situované rodiny, a Narges jeho lásku opětuje. Místo čiré radosti ze společné lásky však jejich naděje na společnou budoucnost kalí pevně zakořeněné tradice a společenská hierarchie, která i v dnešní době výrazným způsobem ovlivňuje životy mladé generace Íránců. Pronikavé sociální drama debutujícího režiséra Behrooze Karamizadeha mělo premiéru v loňské soutěži mezinárodního festivalu v Karlových Varech, z nějž si tvůrci odvezli druhé nejvyšší ocenění, zvláštní cenu poroty.
U nás jí říkáme Hanko
Grit Lemke
Za našimi severními hranicemi, na území Saska a Braniborska, žijí představitelé nejmenšího slovanského národa, Lužičtí Srbové. Režisérka Grit Lemke, sama spojená kořeny s lužicko-srbským prostředím, ve svém dokumentu, který je vůbec prvním filmem o tomto národě, zkoumá jeho tradice a zamýšlí se nad tím, co utváří jeho identitu. Prostřednictvím protagonistky Anny, lužickosrbsky Hanky, také ukazuje, jakým způsobem k sebeurčení přistupuje nastupující generace.
Krátké filmy
Čtvrtek
Maja Bresink
Otec po dlouhé době vyhledá svou dospělou dceru. Dlouho už se neviděli a jejich vztah má řadu trhlin. Je ale čtvrtek, den, kdy spolu chodívali na kebab, tak proč nezkusit na chvíli vrátit čas a hledat, zda mají ještě něco společného… Maja Bresink ve svém krátkém filmu zkoumá mezigenerační vztahy, neschopnost komunikace i očekávání, jimiž jsou tyto vztahy často zatíženy.
Nakonec všichni zpíváme
Katharina Schnekenbühl
Osmiletá Lilo by ráda konečně odložila plavecké rukávky. Kira by se ráda zdokonalila a plavala rychleji. Důchodkyně Frida pro změnu touží skočit z desetimetrové věže. Tři ženy různých generací, tři drobné příběhy zasazené do mikrosvěta plaveckého bazénu vyprávějí o překonávání vlastního strachu a o tom, jak se navzájem všichni ovlivňujeme.
Nenech to být
Antonia Lindner
Anouk a Amir jsou čerstvě zamilovaní a užívají si bezstarostné momenty svého vztahu. Když je cestou z prázdnin zastaví policie, jejich vztah je podroben zásadní zkoušce… Antonie Lindner natočila svůj krátký film Nenech to být v rámci studia na mnichovské filmové škole HFF a realistickým, civilně pojatým způsobem v něm zkoumá dynamiku partnerského vztahu i morální otázky.
Probuzení do ticha
Mila Zhluktenko, Daniel Asadi Faezi
Děti pobíhající mezi domy v paprscích slunce. Na první pohled běžný, všednodenní výjev, až na to, že skupinka ukrajinských dětí je v Německu se statutem uprchlíků proto, že v jejich zemi zuří válka. Zdánlivě bezstarostné okamžiky her tak narušují její dotyky v podobě telefonátů s jejich otci na frontě… Citlivě pojatý, poetický dokument Mily Zhluktenko a Daniela Asadi Faeziho Probuzení do ticha měl premiéru na festivalu Berlinale.