Síla ženského pohledu: nová sekce ukazuje, proč na něm záleží

Síla ženského pohledu: nová sekce ukazuje, proč na něm záleží

V programu 37. Finále jsme pro vás připravili zcela novou sekci Ženy a film, a to ve spolupráci s platformou Girls in Film Prague. V rámci čtyř programových bloků vám představíme zajímavé filmařky různých profesí – kameramanku Kláru Belicovou, režisérku Dianu Cam Van Nguyen, herečku Alžbětu Malou a producentky Julii Markovou Žáčkovou a Dagmar Sedláčkovou, které založily českou odnož platformy Girls in Film. Zároveň vám přiblížíme inspirace těchto žen v česko-slovenské kinematografii.

 

Vybrané filmařky měly volnou ruku, aby si vybraly každá jeden český či československý film, na němž se podílela další žena, která je nějakým způsobem inspirovala, ovlivnila nebo si zkrátka velmi váží její práce.

 

Kameramanka Klára Belicová představí Adélu Babanovou a pásmo jejích tří krátkých filmů Neptun, Zákon času a Návrat do Adriaportu. "Tvorba Adély Babanové mě přitahuje svou tematikou, ať už se jedná o absurditu komunistické propagandy v krátkém mysteriózním filmu Neptun, nebo téma osobní i umělecké integrity v rámci partnerského vztahu s druhým umělcem, rozpracované v multiekranovém uměleckém projektu Zákon času. Její filmy se navíc vyznačují zcela ojedinělým narativem a vytříbeným vizuálním stylem,” říká Klára.

Režisérka a výtvarnice Diana Cam Van Nguyen zvolila jako svou inspiraci producentku Pavlu Janouškovou Kubečkovou a film Jednotka intenzivního života, který produkovala. “Pavla Janoušková Kubečková je pro mne inspirací nejen díky své filmové produkční kariéře. Stojí za výrazně úspěšnými projekty jako Pustina, Podezření, Hořící keř anebo za vybraným dokumentárním filmem Jednotka intenzivního života. Pavla je pro mne vzorem především jako člověk. Obdivuji její rozhodnutí nepokračovat v producentské kariéře, kdy ji dravé filmové prostředí spíš bralo, než dávalo. Pavla pro mne ztělesňuje myšlenku, že producenti nemusejí mít ostré lokty, aby dosáhli svých cílů, a že stojí za to dělat věci, které mají smysl, i když to trvá dlouhá léta. Vnímám z ní křehkost a sílu zároveň a odvahu otevřeně mluvit o důležitých tématech. Film Jednotka intenzivního života je příkladem smysluplného filmu plného citlivosti k vybranému tématu. Za tímto celovečerním dokumentem stojí také režisérka Adéla Komrzý, které si také nesmírně vážím,” shrnuje Diana.

Herečku Alžbětu Malou inspiruje Tatiana Dyková a uvede film Indiánské léto, v němž herecky debutovala. “Tatiana Dyková je pro mne zástupkyní naprosto uvěřitelného, civilního a mimořádného herectví. Každá její postava pro mne vždy nesla vnitřní rozpory a něco nevysloveného. Umí být silná, ale někde vzadu křehká. Záludná, ale někde vzadu zraněná. Vždy, když ji sleduji, mám pocit, že jsem u ní blízko, a ráda bych věděla, co se jí někde hluboko uvnitř děje. Má v sobě jako herečka přitažlivost, která podle mne posune každý příběh. Navíc její herectví není obecné, je vždy konkrétní a hloubkové. Zajímalo by mě, jak se jí pracovalo například při natáčení filmu Indiánské léto a jak se v době, kdy začínala, jako žena ve filmovém prostředí cítila,” popisuje Alžběta.

Producentky Julie Marková Žáčková a Dagmar Sedláčková z Girls in Film představí režisérku Evu Sadkovou a její Proměny nože. “Naší prvotní myšlenkou bylo najít neznámou producentku, která působila třeba v 60.-70. letech. V tomto jsme ale nebyly moc úspěšné (producenti byli opravdu převážně jen muži). Během rešerše jsme ale narazily na režisérku Evu Sadkovou, která působila především jako televizní režisérka a natočila přes 150 televizních inscenací (!). Zarazilo nás, že i přes svoji aktivitu jsme o ní během našich studií na FAMU nebo na Filmové vědě skoro neslyšely – není součástí stálého kurikula tak jako její mužští současníci. Vybraly jsme její film Proměny nože (1969) v hlavní roli se skvělou Ivou Janžurovou, protože nám přišel velice aktuální – vypráví příběh servírky v motorestu, která sní o lepším životě a především o velké lásce. Skrze situace, které v motorestu zažívá (především díky otravným mužským návštěvníkům, kteří jí nedají pokoj) film tematizuje postavení žen ve společnosti, které je aktuální i padesát let po jeho vzniku,” sdělily.

Přečtěte si

Festivalové čtení - Magazín Finále Plzeň 2024

Nepřehlédněte

Milovníci kvalitní kávy a filmů pozor! Během Finále Plzeň od 20. do 25. září mají všichni držitelé festivalové akreditace slevu 10 % v naší partnerské kavárně Walter. Tak si mezi projekcemi skočte na něco dobrého. Zklamáni nebudete.