Stopy českých tvůrců v zahraničních filmech

Stopy českých tvůrců v zahraničních filmech

Zahlédnete občas v zahraničním snímku známou českou tvář nebo povědomou uličku? A co teprve když se pozorněji zadíváte do titulků, tam o česká jména také nebývá nouze. Film nemá hranic a stejně tak i spolupráce filmových tvůrců a tvůrkyň. Čeští filmaři a filmařky jsou mezi svými zahraničními kolegy vyhlášení, a proto ke vzájemné spolupráci dochází často.

 

Většina uvedených filmů vznikla díky spolupráci s českými produkcemi a s podporou Státního fondu kinematografie, díky čemuž se na nich pak mohou podílet čeští profesionálové. V sekci České stopy vám nabízíme výběr nejzajímavějších snímků uplynulého roku, ve kterých se právě taková česká stopa vyskytuje.

 

Tu koprodukční najdeme například ve slovenské tragikomedii A máme, co jsme chtěli o poslední společné noci Česka a Slovenska, kde si zahráli Eva Holubová, Bolek Polívka a Jan Budař a za kameru se postavil David Hoffman. Ve Smršti Petera Bebjaka se objevila Aňa Geislerová a o zvuk se postaral Martin Jílek. Slovinský film Vzor nasnímal český kameraman Jan Šuster. Zvuk u meditativního antropologického dokumentu Ledová cesta měl na starosti Kryštof Blabla. Střih balkánské komediální a chvílemi děsivé sondy do svatebních tradic Spolu na věky měl v rukou Michal Reich.

 

V české koprodukci vznikly i filmy inspirované skutečnými postavami jako například Miki o nejslavnějším slovenském mafiánském bossovi Mikuláši Čermákovi nebo Kyslíková stanice o disidentovi a bojovníkovi za práva Krymských Tatarů Mustafovi Džemilevovi. Patří sem i slovenský film Ema a smrtihlav z období 2. světové války, který měl premiéru ve Varech a jedno z výjimečných uvedení ještě před říjnovou premiérou bude právě v Plzni; dále observační dokument Šamanův příběh o chodci směřujícím k vraždě Vladimira Putina nebo ukrajinská absurdní komedie Redakce na pomezí tísnivého socio-politického dramatu o lesech, které hoří a nikoho to nezajímá.

 

Zahraniční štáby si s oblibou vybírají pro svá natáčení i české lokace. Například zámecké scény ze severského historického snímku Bastard s Madsem Mikkelsenem v hlavní roli se natáčely na zámku Libochovice. Ikonická scéna odjezdu dětských vlaků vypravených Nicholasem Wintonem se pro film Jeden život snad ani nemohla odehrávat jinde než na pražském Hlavním nádraží. Další scény vznikly i ve válcovnách v Chomutově.

 

Více informací o filmech a konkrétní program najdete už brzy na tomto webu.

Přečtěte si

Festivalové čtení - Magazín Finále Plzeň 2024

Nepřehlédněte

Milovníci kvalitní kávy a filmů pozor! Během Finále Plzeň od 20. do 25. září mají všichni držitelé festivalové akreditace slevu 10 % v naší partnerské kavárně Walter. Tak si mezi projekcemi skočte na něco dobrého. Zklamáni nebudete.